Andreas Crans Interim Legal Counsel bij DPA Professionals

LEES VERDER

Het betreft een interview met Andreas Crans (31 jaar). Andreas werkt inmiddels 2 jaar bij DPA Professionals als Interim Legal Counsel.

Hoe ben jij zo bij DPA Professionals terecht gekomen?

Voordat ik bij DPA aan de slag ging werkte ik bij Nutreco. Ik was daar begonnen als stagiair en had het prima naar mijn zin als Junior Legal Counsel, maar wat ik miste waren onder meer de mogelijkheden tot verdere opleiding. Bovendien was ik benieuwd om te zien hoe het er bij andere (typen) bedrijven aan toe ging. Ik ben toen verder gaan kijken en kwam al snel in contact met DPA (via Magnet.me), en het leek goed aan te sluiten bij mijn wensen.

Wat trok jou over de streep om bij DPA in dienst te treden?

Wat me over de streep trok was de kans om de Beroepsopleiding voor Bedrijfsjuristen te doen, en de mogelijkheid om in de loop van de tijd veel verschillende bedrijven van binnen te kunnen zien. Daarnaast viel me de prettig laagdrempelige communicatie al snel op, net als de bereidwilligheid van de (field) managers van DPA om samen mooie opdrachten te vinden die aansloten bij mijn eigen wensen en doelen. Na ruim twee jaar DPA kan ik zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt, want deze aspecten gelden nog steeds.

Welke opdrachtgevers heb je tot dusver allemaal gezien?

+ 4) Ik ben begonnen bij het Rentederivatenproject bij de Rabobank, waar ik uiteindelijk negen maanden als (juridisch) analist heb gezeten. Het was een bijzonder project, ook omdat er met een grote groep in een niet-hiërarchische omgeving echt werd toegewerkt naar het einddoel. Het was erg leuk om die dynamiek mee te maken. Toen ik na verloop van tijd aangaf zin te hebben in iets nieuws, werd daar door DPA met veel begrip op gereageerd en kon ik vrij snel erna aan de slag bij VodafoneZiggo voor een korte opdracht bij de afdeling commerciële contracten. Daar heb ik me met heel diverse zaken bezig gehouden, van het ondersteunen bij enkele aanbestedingen en het beoordelen en aanpassen van diverse commerciële contracten, tot het onderhouden van contact met de business in het kader van niet-nakomingen en ingebrekestellingen.

Toen deze opdracht afliep ben ik aan de slag gegaan bij TSMC. Het was heel interessant om ineens bij een grote internationale partij te werken, wat ook weer goed aansloot bij mijn doel om breed ervaring op te doen. Dit Taiwanese bedrijf is wereldwijd de grootste onafhankelijke fabrikant van halfgeleiders, en in samenwerking met twee account managers was ik daar verantwoordelijk voor de juridische ondersteuning van meerdere tech startups die hun prototypen door TSMC wilden laten produceren. Het beschermen van technische- en bedrijfsgeheimen was hier heel belangrijk (waardoor ik me plots erg moest verdiepen in zeer uitgebreide geheimhoudingsovereenkomsten), net als afspraken over het gebruik van gerelateerde soft- en hardware.

Nadat dit project afliep kon ik gelijk aansluiten bij het ING Pensioenfonds, waar de jaarlijkse controle plaatsvond van de externe vermogensbeheerders. Deze controle bestond onder meer uit het verkrijgen van inzicht in de ondernemingsstructuren en het checken of voldaan werd aan relevante wet- en regelgeving (compliance, corporate governance, etc.). Het was interessant om eens bezig te zijn met de meer regulatory/compliance aspecten van een dergelijke financiële instelling.

Momenteel ben ik bezig met een opdracht bij Aegon, waar ik een meer ‘klassieke’ rol als Legal Counsel vertolk bij de afdeling General Legal Affairs. Denk hierbij aan het opstellen van diverse aandeelhouders- en bestuursbesluiten, de jaarrekeningen, het bijwerken en bijhouden van alle informatie in het Handelsregister, de ondersteuning bij het oprichten en liquideren van vennootschappen, etc. Daarnaast spring ik regelmatig bij als er andere (juridische) problemen ontstaan in of bij de business. Vanaf 1 november zal ik een vergelijkbare opdracht gaan doen bij Naspers. Dit van oorsprong Zuid-Afrikaanse bedrijf is een grote speler op het gebied van internet/technologie, waardoor het me interessant lijkt om er te werken. Bovendien zit hier weer een internationale component aan, dus ik ben ook benieuwd naar de bedrijfscultuur en de mensen.

Welk eigenschappen zijn volgens jou belangrijk voor een Interim Legal Counsel? 

Een groot aanpassingsvermogen kan cruciaal zijn, aangezien je in veel wisselende omstandigheden zult werken. Het is daarbij ook belangrijk dat je je snel de relevante materie eigen kunt maken, soms ook van rechtsgebieden waarmee je misschien niet altijd direct veel affiniteit hebt. Verder moet je niet bang zijn om bij een opdracht informatie of hulp te vragen: als je ergens kort zit kan men niet verwachten – en wordt doorgaans ook niet verwacht – dat je gelijk het bedrijf of de werkzaamheden goed kent. Ik heb gemerkt dat het alleen maar tot wederzijdse frustratie kan leiden als je te lang op je vragen blijft zitten. Daaraan gerelateerd wordt er soms veel gevraagd van je sociale voelsprieten, want het is niet altijd eenvoudig om snel te zien hoe de lijnen lopen en wie je ergens voor moet hebben binnen een organisatie.

Wat zijn elementen geweest in het leven als interimmer waar je heel erg aan hebt moeten wennen?

Eén van de grootste uitdagingen is om jezelf telkens weer te presenteren als de beste versie van jezelf als je ergens nieuw begint. Men weet weliswaar in grote lijnen wat je kwaliteiten zijn – je bent immers niet voor niets geselecteerd voor de betreffende opdracht – maar je kan niet echt teren op eerdere verdiensten: je moet je bij elke opdracht opnieuw bewijzen en enigszins ‘onderaan’ beginnen. Je wordt dus eigenlijk telkens weer uit je comfort zone getrokken; hier heb ik aan moeten wennen, maar het voordeel is dat ik me tegenwoordig een stuk comfortabeler voel om uit mijn comfort zone te raken.

Tenslotte wat is volgens jou belangrijk om te weten over DPA Professionals om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen?

De ondersteuning die DPA kan bieden terwijl je werkt en ervaring opdoet heb ik als heel prettig ervaren. Dit kan zijn in de vorm van (extra) opleidingen en het regelmatig kunnen klankborden en evalueren met je field manager, maar ook de support en aandacht op momenten dat er even geen opdracht is waardoor je op de bank zit. Als je pech hebt kan dat even iets langer duren, en dan is het een fijn idee dat er een team voor je klaarstaat om je snel weer aan het werk te krijgen.

Geïnteresseerd geworden in het werken bij DPA Professionals? Neem dan snel contact op met onze recruiter Else-Marie van Beek (T +31 20 5151 555, M +31 6 2073 0379, else-marie.vanbeek@dpa.nl ).

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up

Sign up